EnlargeWikimedia Commons

It used to be that publishing a scientific journal was a significant undertaking, requiring infrastructures for peer review, printing, and distribution, and the costs were often defrayed by charging authors for the honor of publishing. Now, it's possible to simply convert submissions to PDFs and throw them online. With those barriers gone, science quickly became plagued by predatory publishers who decided to eliminate peer review as well. Instead, they simply published anything from people who have the money to cover the publication fees.

The profits of these "predatory publishers" come from a mixture of genuine scientists who are unwary, people who want to pad their publication records, and fringe scientists who just want to see their ideas in the literature regardless of their lack of merit. All of them can end up putting misinformation into the scientific record and confusing a public that generally doesn't even know about the existence of predatory publishers.

Now, the Federal Trade Commission has won a summary judgement that just might cause some predatory publishers to step back from their business model. An India-based predatory publisher has been hit with a $50 million dollar judgement for deceptive business practices, along with permanent injunctions against most of the activities that made it money.

Deceptive practices

The FTC brought this action back in 2016 under Section 5 of the FTC Act, which covers unfair or deceptive practices. The commission targeted two companies—OMICS Group, a publisher, and iMedPub LLC, which organized scientific conferences—along with an individual, Srinubabu Gedela, who runs the two companies. Part of the case involved showing that these were actually a single entity, sharing business addresses in both the US and India.

The practices of the companies, as documented by the FTC, are pretty egregious. While the OMICS Group claims that its publications are peer reviewed, two different journalists have submitted nonsense papers to its publications and had them accepted without revision. Scientists who have submitted articles indicate that they came back from review in a matter of days; the court recognized that peer review typically takes months. In some cases, the manuscript was simply published without warning after submission.

Scientists who are listed as editors for the OMICS journals submitted letters indicating that they had never received any manuscripts to review, and others contacted by the FTC were previously unaware that they had been listed as editors. In a number of cases, the scientists asked to have their names removed from the journal website, but the requests were ignored.

It keeps getting worse

The problems documented by the FTC didn't stop there. The quality of journals is often evaluated using a metric called an impact factor, calculated by Thomson Reuters. That company doesn't include OMICS Group journals, so the OMICS management responded by making up its own rating system based on Google Scholar searches and called that an impact factor, then advertised the impact factors of its journals. Similarly, it put logos of the National Institutes of Health's PubMed Central and Medline on its journals' pages, even though none of its journals were indexed by these systems. In fact, the National Library of Medicine has asked OMICS to stop these deceptive practices.

Similar things went on with the scientific meetings organized by iMedPub, which would identify prominent scientists in relevant fields and then declare that said scientists were attending the conference. In most cases, the scientists had no idea the conference was even happening—and again, some asked unsuccessfully that their names be removed. Meanwhile, people who did sign up to attend ended up disappointed by the actual speakers at the conference.

The icing on the cake here is that people who fell for these practices ended up providing Gedela and his companies with their revenue. The journals' websites often failed to list the publishing charges and allowed scientists to submit their publications without ever being informed of the cost.

All of this means that the FTC supplied the judge with an extensRead More – Source

[contf] [contfnew]

Ars Technica

[contfnewc] [contfnewc]


Please enter your comment!
Please enter your name here